De fleste af os har været hjemsendte on/off henover det sidste år og det kan blive mere og mere udfordrende at få hjemmet til at fungere som et optimalt arbejdsmiljø. Dét at sætte sig foran skrivebordet hver morgen, tænde computeren og arbejde synes måske ikke som raketvidenskab, men dét at arbejde proaktivt hjemmefra indebærer mere end som så. For at du får udført dit arbejde optimalt, når du er hjemmefra, kræver det nemlig også, at der er et sundt arbejdsmiljø på din hjemmearbejdsplads.

De fleste af os har været hjemsendte on/off henover det sidste år og det kan blive mere og mere udfordrende at få hjemmet til at fungere som et optimalt arbejdsmiljø. Dét at sætte sig foran skrivebordet hver morgen, tænde computeren og arbejde synes måske ikke som raketvidenskab, men dét at arbejde proaktivt hjemmefra indebærer mere end som så. For at du får udført dit arbejde optimalt, når du er hjemmefra, kræver det nemlig også, at der er et sundt arbejdsmiljø på din hjemmearbejdsplads. 

Udluftning i hjemmet forbedrer din koncentration

Bruger man alle arbejdsdagens 8 timer på hjemmearbejdspladsen, er det uhørt vigtigt, at man sørger for at lufte ud i hjemmet. Udluftning i hjemmet er med til at forbedre indeklimaet, som kan have en stor indflydelse på dit koncentrationsniveau. Man har en større tendens til at have svært ved at fokusere, hvis luften på hjemmekontoret er tung og indelukket. Udluftning i hjemmet forbedrer også luftfugtigheden i dit arbejdsmiljø, som bidrager til, at du har et generelt sundt arbejdsmiljø. 

Det anbefales derfor at lufte ud i hjemmet mindst to gange dagligt for at sikre, at du befinder dig i et sundt arbejdsmiljø. Det er derfor også en god idé at placere hjemmearbejdspladsen tæt på enten et vindue eller en dør. På den måde får du direkte adgang til den friske luft, som med garanti vil gøre noget godt for dit hoved.

Rumtemperatur og arbejdsmiljø hænger sammen

Sørger du for at lufte ud, er dette også med til at regulere rumtemperaturen i dit arbejdsmiljø, som er en vigtig faktor for, at din hjemmearbejdsplads fungerer optimalt. Uanset årstiden bør rumtemperaturen i dit arbejdsmiljø ligge omkring 20 grader og helst ikke komme under 18. Det er efter anbefalinger fra Arbejdstilsynet, som er baseret på undersøgelser, at præcis denne rumtemperatur er bedst for dit helbred og arbejdsliv. Selvom disse retningslinjer er udformet til implementering på faktiske arbejdspladser, vil det være en god idé også at følge dem i dit arbejdsmiljø på hjemmearbejdspladsen. Jo større en indsats du gør for at få et sundt arbejdsmiljø derhjemme, jo nemmere vil arbejdsdagene gå. Vigtigheden i at optimere arbejdsmiljøet i hjemmet bør ikke negligeres, da vi ikke ved, hvor længe hjemmet vil være vores arbejdsplads endnu. 

Hos Renell kan vi klare rengøringen, når du er på kontoret, men er du hjemmefra, så gør dig selv en tjeneste og indfør små tiltag, som hjælper på oplevelsen af at arbejde. Det gør både noget godt for dit helbred, din koncentration, din motivation og din arbejdsindsats.

Søger du hjælp, så kontakt os endelig

Hvis du har et spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os

Ring 70253399

eller

skriv til os

Leave a Reply